Ομιλία της Νάντιας Βαλαβάνη για το Μπρεχτ και προβολή ταινίας

 Η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου σας καλεί την Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2009, στις 8.00 μμ στον Θεατρικό Σταθμό του Δ. Ηρακλείου για την προβολή της ταινίας «Kuhle Wampe»  («Σε ποιον ανήκει ο κόσμος;», 1932, 71 λεπτά) των Μπέρτολτ Μπρεχτ – Ερνστ Ότβαλτ (σενάριο), Ζλατάν Ντούντοβ (σκηνοθεσία), Χανς Άισλερ (μουσική), Γκίντερ Κραμπφ (κάμερα). Θα ακολουθήσει συζήτηση με τη Νάντια Βαλαβάνη.

  Στην ταινία συμμετέχουν 9 ηθοποιοί, οι περισσότεροι ερασιτέχνες εργάτες κι εργάτριες, 4.000 εργάτες-αθλητές του Αθλητικού Εργατικού Ομίλου Φίχτε και τα Κόκκινα Χωνιά, το πιο διάσημο εργατικό θέατρο δρόμου της εποχής. Τα τραγούδια του Άισλερ στο έργο τραγουδούν τρεις εργατικές ερασιτεχνικές χορωδίες, συνολικά 300 τραγουδιστές και τραγουδίστριες.  

  Πρόκειται για ένα συλλογικό κινηματογραφικό πείραμα, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μπρεχτ, μιας κολεκτίβας νεαρών αριστερών καλλιτεχνών που συγκροτήθηκε ειδικά για το γύρισμα της. Είναι ταυτόχρονα η πρώτη γερμανική ομιλούσα ταινία με θέμα την εργατική τάξη, ένα χρόνο πριν οι ναζί σαρώσουν στη Γερμανία τα πάντα. Σε μορφή ντοκιμαντερίστικη, είναι ωστόσο μια ταινία μυθοπλασίας για τη ζωή στις εργατογειτονιές του Βερολίνου την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης σε μια Γερμανία με 5.000.000 άνεργους. Στο επίκεντρο της βρίσκεται η ιστορία μιας εργατικής οικογένειας το καλοκαίρι του 1931, με κλασικές μικροαστικές σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της – με άλλα λόγια, μιας τυπικής εργατικής οικογένειας. Κεντρικό σημείο αναφοράς γίνεται σταδιακά η κόρη της οικογένειας, το μόνο μέλος της με ριζοσπαστικές πολιτικές αντιλήψεις, που ταυτόχρονα αναζητεί το δρόμο και για τη γυναικεία της χειραφέτηση. Στην ταινία γίνεται ενδεικτική χρήση όλων των εργατικών ερασιτεχνικών καλλιτεχνικών θεσμών (συνολικά 10.000 ηθοποιοί, 500.000 τραγουδιστές-χορωδοί, 1.100.000 αθλητές και αθλήτριες) στη Γερμανία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Δείτε στη συνέχεια ένα απόσπασμα της ταινίας:

 


  Η Νάντια Βαλαβάνη στην εισήγηση της θ’  αναφερθεί στο περιεχόμενο, τα μέσα και την ιστορία γυρίσματος αυτής της ταινίας, της μοναδικής με την οποία ο Μπρεχτ ασχολήθηκε προσωπικά με όλα τα στάδια της παραγωγής της, συμπεριλαμβανομένου και του μοντάζ, με έντονες επιδράσεις απ’ τις τεχνικές του Σεργκέι Αιζενστάιν. Επίσης, θα γίνει αναφορά στην πρόσληψή της κατά τη σύντομη 6μηνη «καριέρα» της, που διέκοψε η επικράτηση του ναζισμού, αλλά και στις πρωθύστερες μάχες που δόθηκαν με την Επιτροπή Λογοκρισίας, τόσο από μεριάς των δημιουργών της όσο κι ενός ευρύτατου μετώπου προοδευτικών διανοούμενων και καλλιτεχνών,  καθώς αποτελεί μια από τις ελάχιστες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, για την οποία έγιναν μεγάλες διαδηλώσεις σε όλες τις πόλεις της Γερμανίας προκειμένου να επιτραπεί η προβολή της.

  Η κόπια που θα προβληθεί αποτελεί αναπαραγωγή της λογοκριμένης εκδοχής που προβλήθηκε το 1932, καθώς τα 10 τμήματα της ταινίας που αφαιρέθηκαν, όπως και το πλήρες σενάριο της, χάθηκαν μέσα στις θύελλες της γερμανικής ιστορίας. Η είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη.

Κάντε κλικ εδώ για να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες για την ταινία

 

Η Νάντια Βαλαβάνη γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1954 και είναι πτυχιούχος του Οικονομικού Τμήματος της ΑΣΟΕΕ.

Έχουν εκδοθεί δύο ποιητικές συλλογές της. Το λεύκωμα της Ο απαραίτητος πόλεμος (αφισέτες με κολάζ και ποιητικά σχόλια) κυκλοφόρησε κατά τον πόλεμο του ΝΑΤΟ ενάντια στη Γιουγκοσλαβία (Στάχυ, Μάιος 1999). Το μυθιστόρημα της Οι εσπερινοί επισκέπτες κυκλοφόρησε από το Δελφίνι (1996) και το Στάχυ (1999). Διηγήματα, αφηγήματα και ποιήματα της έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικές εκδόσεις, ποιητικές ανθολογίες και περιοδικά τέχνης.

Μελετά από χρόνια το έργο του Μπρεχτ. Είχε το σχεδιασμό και την επιμέλεια της διεθνούς συλλογικής έκδοσης για τον Μπρεχτ στον 21ο αιώνα Μπέρτολτ Μπρεχτ – κριτικές προσεγγίσεις [16 δοκίμια, 1 δικό της] (Στάχυ, 2002 & Πολύτροπον, 2004). Άρθρα και δοκίμια της για το έργο του Μπρεχτ έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά, επιστημονικές εκδόσεις και καταλόγους. Μετέφρασε στα ελληνικά, σχολίασε και προλόγισε έργα του Μπρεχτ. 

Είχε την ιδέα, έγραψε τα κείμενα και σχεδίασε τις παραστάσεις λόγου, μουσικής και Video-art, για τις οποίες συνεργάστηκε με σημαντικούς καλλιτέχνες, Τρώγοντας το φρούτο απ’  το δέντρο της γνώσης (2003),  Σκέφτομαι σημαίνει αλλάζω (2006), Ψωμί και τριαντάφυλλα (2007), Έρευνα για το αν ο άνθρωπος τον άνθρωπο βοηθά (2006-2009) .

 

Δεκάδες πολιτικά άρθρα της έχουν δημοσιευτεί στις εφημερίδες. Δοκίμια και ομιλίες της σε επιστημονικά συμπόσια για θέματα ιστορίας, τέχνης και πολιτικής έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικές εκδόσεις και επιστημονικά περιοδικά.

 

Κάντε κλικ εδώ για να επισκεφθείτε το ιστολόγιο της Νάντιας Βαλαβάνη

 

Newsletter

Θέλω να λαμβάνω το newlsetter της λέσχης